Dlaczego Kultura IT?

Znajdujemy się w momencie, w którym standardowe modele działania IT kończą się. Otoczenie narzuca coraz szybsze dostosowanie się do wymagań rynku i klientów. Lawinowo rozwijająca się technologia przekroczyła próg, po którym to klienci zaczynają dyktować oczekiwania wobec świata techniki a nie odwrotnie. Zmiany zachowań klientów mają charakter kulturowy – nie ma na nie innej skutecznej odpowiedzi niż również zmiany kulturowe po stronie IT.

Coraz bardziej rozmywa się tradycyjna, techniczna rola IT w realizacji potrzeb klientów. IT, chcąc być partnerem, musi kreować i dostarczać nie tylko rozwiązania ale też idee i pomysły pociągające użytkowników. Sprzęt, infrastruktura sieciowa, oprogramowanie są już na tyle wydajne i bogate funkcjonalnie, że nie stanowią realnego ograniczenia w rozwoju nowych usług. To, co do niedawna było wyznacznikiem nowoczesności i innowacyjności, a więc sprzęt, oprogramowanie i infrastruktura, stało się czynnikiem higieny, towarem tak niezbędnym i w istocie niezauważalnym, jak ciepła woda w kranie. Obecnie liczy się zastosowanie, jego nowość i oryginalność. Komunikacja, dostępność, współdzielenie w społeczności a nade wszystko szybkość i dostosowanie do potrzeb są tymi wartościami, które wybierają klienci. Usługa musi być dostępna tu i teraz, a przede wszystkim musi być przeznaczona tylko dla mnie, trafiać w moje potrzeby i faworyzować właśnie mnie spośród milionów innych klientów.

Jak tradycyjne IT może odpowiadać na takie oczekiwania? Czy starannie ułożone, hierarchicznie zarządzane działy IT, wydajnie zarządzające infrastrukturą i produkcją oprogramowania są istotnie dobrym partnerem dla swoich klientów? Czy wypracowane przez lata modele dojrzałości organizacji ustalają właściwą hierarchię na runku dostawców? Jakie trendy rozwoju produktów IT i zarządzania organizacjami odpowiadają na aktualne potrzeby rynku, a jakie wychodzą z użycia, bo coraz mniej sprawdzają się w aktualnej rzeczywistości?

Nie oczekujmy prostych, jednoznacznych odpowiedzi ani recept. Nie ma jednego standardu ani metodyki zapewniającej funkcjonowanie stabilnej firmy IT, która jednocześnie dostarcza innowacyjny produkt i cały czas jest na czele kreatorów rynku. Nie ma jednej recepty jak utrzymać w firmie doświadczonych, odpowiedzialnych pracowników jednocześnie przyciągając najlepszych młodych, gniewnych. Nie ma jednej odpowiedzi jak utrzymać doskonałość produktu i własnego środowiska, a jednocześnie być na czele zastosowań najnowszych technologii.

Na te i inne pytania można powiedzieć tylko jedno – są to elementy kultury IT, która ma charakter ogólny i ustawicznie się zmienia. Trzeba ją śledzić i z niej czerpać pomysły na bieżące zarządzanie. Postaramy się ukazywać różne aspekty kultury IT dostarczając porcję świeżej wiedzy z rynku, opierając się na naszej wiedzy, doświadczeniu i obserwacji zmieniającej się wokół nas rzeczywistości.

Mamy nadzieję, że przekazywana przez nas wiedza w połączeniu z kreatywnością menedżerów wyda doskonałe owoce.

Comments are closed.